top of page

Què necessiten desenvolupar els adolescents per a encaixar els temps incerts que s'aveïnen?


Jo he tractat amb adolescents amb els meus fills i els fills dels meus amics, en educació formal, en extraescolars i en l'oci (colònies, campaments, etc.) en classes d'arts marcials i en teràpia.
M'agrada especialment aquesta etapa perquè és un moment crucial de descobriment de si mateixos i el món i em motiva molt acompanyar aquest procés.

I aquesta incertesa en relació a com estarà el món en el curt, i ja no diguem en el mitjà o llarg termini, condiciona allò que els oferim.

Diuen que la IA acabarà amb la majoria dels treballs. Per tant hem de posar la intenció en aquelles coses que no pot fer la IA.
Diuen que les capacitats generalistes i en àmbits interconnectats seran mes importants que l'especialització. Devem doncs posar l'accent en els talents, més d'un per persona, que puguin desenvolupar i que, per tant, els faci únics. Especialment els que no puguin fer les màquines.
Diuen que serà necessària una gran creativitat i adaptabilitat a situacions canviants: és mes important que desenvolupin la capacitat d'aprendre coses noves, que no que s'especialitzin en alguna cosa que tal vegada deixa de ser necessari en poc temps.

Per tant si volem que descobreixin que poden aportar al món, el plantejament ha de seguir els següents criteris:


• Conèixer i integrar el món emocional i adquirir maneres de gestionar-lo i evolucionar-lo. 
És a dir: potenciar la dimensió mes específicament humana de cada persona.


• Descobrir la constel·lació de talents que posseeixen de manera innata i la manera de desenvolupar-los mes adequada a les seves particularitats com a ésser humà. 
O sigui: qui soc i que puc donar?


• Aprendre i crear eines bàsiques per a generar a partir d'aquí els seus propis recursos. 
I em refereixo tant a l'àmbit físic-energètic, com a psíquic-emocional, com a cognitiu i fins i tot *transpersonal. Depèn d'on ens porti el viatge. És, sobretot, aprendre a aprendre.

Temes i continguts.

Avançament alguns dels temes que em semblen essencials en aquesta proposta.
Els he dividit en tres blocs encara que després aquests continguts s'integraran en funció dels seus interessos i de la forma que prengui el procés.


• Qui soc i que puc oferir al món? 
I aquí veuríem com és la dinàmica psíquica de pensament-emoció. També aportant els coneixements de la neurociència que tan interessants descobriments ens ha ofert últimament. Que és el que millor se'm dona i el pitjor, que representa un repte si necessito desenvolupar-lo. És a dir, quins són els meus talents i, en funció d'aquests, vaig pels reptes.

Aquí també hi hauria models de personalitat com l'astrologia, l'enneagrama i el *seitai.


• On estic i quins són els paranys del món?
En aquest bloc entren tant les teories científiques que no estan verificades però es prenen com a certes. Les ideologies i la seva manera d'anul·lar el pensament lògic. I els productes i serveis addictius que anul·len el nostre pensament i ens dificulten la vida. O sigui: pantalles, xarxes, porno, etc. 


• I un tercer bloc, Què puc fer? 
Que es referiria als anteriors i se centraria en les eines i recursos que puc utilitzar per a seguir el meu camí. Des de maneres d'obtenir energia, la meditació interna, externa i dinàmica o activa, la creativitat, les lleis del pensament lògic. Els llenguatges simbòlics, que ens connecten interiorment. Diferents maneres de processar la informació. 
Estratègies marcials que podem aplicar a la vida quotidiana.
Com he dit, aquests blocs no es donarien des d'un programa si no que entrarien en un procés viu i interactiu.

Metodologia

La metodologia en la qual em baso es pot explicar en tres punts.
• Traça un procés des del corporal al cognitiu. 
Hi haurà jocs de dinàmica, jocs reglats, d'oposició, teatrals, creativitat en diferents llenguatges per a després, a través de la paraula, compartir el que ens ha mogut, analitzar les situacions per a extreure aprenentatges.
• Constructivista i creativa en el sentit que l'aprenentatge creat per la persona és mes eficaç que els protocols o coneixements transmesos sense mes per a ser assimilats. 
Es tracta mes d'aprendre a aprendre que d'assimilar per a reproduir.
• Dialogant, perquè el meu paper és mes de creador de contextos i generador de preguntes i reptes que la de transmissor d'informació. El meu paper és mes el d'acompanyar un procés que el d'avançar cap a un objectiu prescrit.

Sintetitzant el que s'ha dit: que creïn recursos per a descobrir els qui són, que poden oferir al món i que puguin eludir els paranys que aquest complex i enganyós món ens tendeix.

De moment, aquest projecte no aquesta definit en temps i espai, ni en condicions ni preus, però si pot interessar-te, et convido que et posis en contacte amb mi amb la idea de crear un grup.
Les edats de 13 a 17 anys però amb una certa flexibilitat.
L'ideal seriosa plantejar-ho de forma regular setmanal o quinzenalment, però també es pot plantejar esporàdicament o en un intensiu de cap de setmana.

bottom of page